Jangan jadi Ibu Bapa yg Derhaka!!

Anak-anak mungkin gagal mengikut cakap kita, tetapi mereka tidak mungkin gagal mengikut sikap kita. Justeru, cara terbaik mendidik anak-anak ialah melalui sikap bukan cakap.Ini kerana manusia lebih mempercayai matanya berbanding telinga. Sikap dapat dilihat, cakap cuma dapat didengar.

Mendidik anak-anak boleh dilihat sebagai amanah yang sangat mudah. Kita hanya perlu menjadikan diri yang baik. Kemudian kebaikan itu dapat dilihat oleh anak lalu diteladani oleh mereka. Namun, mendidik juga boleh dilihat sebagai amanah yang amat berat. Ini kerana bukan mudah untuk memperbaiki diri kita sendiri. Ia perlukan proses mujahadah (melawan hawa nafsu) yang panjang dan berterusan.



Ibu bapa mana yang tidak inginkan anak yang baik, soleh dan solehah. Malangnya, harapan itu tidak kesampaian kerana kita gagal mempamerkan teladan yang baik untuk anak-anak. Anak-anak sering mendapat petunjuk yang bertentangan antara apa yang kita cakap dan apa yang kita buat. Kebanyakan kita masih mengajar, bukan mengajak anak-anak untuk melakukan satu kebaikan.

Apa bezanya antara "mengajar" dan "mengajak"? Mengajar hanya melalui kata-kata. Kita suruh mereka solat misalnya, tetapi kita masih leka dengan aktiviti lain. Kita arahkan mereka belajar, sedangkan kita asyik menonton TV!

Cara terbaik ialah kita mengajak mereka. Jika menyuruh mereka solat, kita sama-sama solat. Apabila kita mengarahkan mereka membaca buku, kita juga duduk dan sama-sama membaca sesuatu. Mungkin ada ibu bapa yang menyoal, buku apa yang kita hendak baca? Bukankah musim persekolahan atau pengajian kita sudah berlalu? Alangkah salahnya jika kita berpandangan begitu. Umat Islam ialah umat yang sentiasa belajar. Apabila kita berhenti belajar etinya kita berhenti memimpin. Tugas belajar ialah tugas sepanjang hayat- dari buaian hingga ke liang lahad. Ibu bapa seharusnya menambah ilmu (samada ilmu agama atau ilmu kemahiran) untuk menangani cabaran proses mendidik anak-anak yang semakin rencam dan pelbagai.









Semua ibu bapa sayangkan anak-anak. Malangnya, dengan tidak mempamerkan sikap atau teladan yang baik kita hakikatnya menghancurkan masa depan mereka. Bukan sahaja masa depan di dunia sahaja tetapi masa depan di akhirat. Dengan tidak menunjukkan teladan yang baik dalam soal beriman kepada Allah dan hari akhirat, mendirikan solat, mengamalkan akhlak yang baik dalam pergaulan dan lan-lain, anak-anak hakikatnya terbiar liar.

Ironinya, jika ada segelintir ibu bapa yang sanggup mendera anak-anak mereka dengan api daripada puntung rokok di dunia, namun lebih ramai ibu bapa yang bakal mendera anak-anak mereka dengan api neraka. Ibu bapa ini adalah ibu bapa yang tidak menunjukkan teladan yang baik dalam mendidik anak-anak. Inilah ibu bapa yang derhaka!

Bagi kami, anak derhaka itu hakikatnya adalah "produk" daripada ibu bapa yang derhaka. Terimalah peringatan ini walaupun pahit!

~Dipetik dari dariEditor-Pahrol Mohd Juoi, Solusi isu 16- Ibu Bapa Derhaka~



*Sama-sama ambil peringatan..Semoga kita dijauhkan dari menjadi ibu bapa derhaka..Nauzubillah..

Comments

  1. I'm curious to find out what blog platform you have been working with? I'm experiencing some minor security issues with my latest blog and I'd like to find something more safe. Do you have any recommendations?

    Also visit my weblog sprachkurse schwedisch
    my web site > website mit wordpress

    ReplyDelete
  2. Aw, this was an extremely nice post. Finding the time and actual effort to make a really good article… but what
    can I say… I hesitate a whole lot and don't manage to get anything done.

    Visit my blog :: paleo ernährung
    Also see my website - paläodiät

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Sayangilah Suami Anda~~

Rooms for Rent @ Solaris Dutamas^^

Jom Sertai Pertandingan Memancing di Kolam Pancing Pesona Desa (Batu 20, Ulu Langat)!!