Kehilangan MH370...

Saya rasa terpanggil untuk mencoretkan sesuatu tentang kehilangan MH370..pertama kali mendapat berita tentang kehilangan pesawat MAS MH370 ialah melalui whatsapp family yang dihantar oleh adik saya, Muhammad pada pagi Sabtu, jam 8.49pagi..Ya Allah sungguh terkejut dan terpaku seketika, rasa macam tak percaya..berdebar2 dan xth nak digambarkan perasaan pada ketika itu..ditambah lagi apabila mengetahui flite MH370 merupakan penerbangan dari Kuala Lumpur menuju ke Beijing..perasaan lagi tersentak dan takut..ini kerana saya dan adik beradik akan bercuti di Beijing juga pada bulan 4 nanti..aduhh rasa macam nak cancel je trip ini..tapi perkara ini tak penting untuk diceritakan..ape yg saya ingin kongsikan selepas ini adalah menjadi keutamaan dalam coretan kali ini..

Saya amat tertarik sekali dengan coretan ini..

Sesuatu ketentuan untuk diinsafi

MH370: Warkah tulus kepada YAB PM dan MAS

MAR 09, 2014 MOHD IHSAN FADHLI CHE MIN
#PrayForMH370

Assalamualaykum warahmatullah wabarakatuh 

Malaysian Airlines (MAS) dan YAB Datuk Seri Najib Razak.

Malaysia bagaikan jatuh ditimpa tangga. Dua bulan lalu, beberapa negeri dilanda banjir teruk. Dua minggu lalu, Sabah pula diserang banjir sedangkan kemarau, kebakaran, dan jerebu di Semenanjung masih belum berakhir. Kini, kita semua diuji dengan tragedi maha mendukacitakan semua pihak, pesawat mega milik penerbangan kebanggaan kita, Malaysia Airlines MH370 hilang tiba-tiba. Peristiwa ini hanya beberapa minggu selepas MAS diumumkan rugi sejumlah bilion ringgit. Ia mengundang sedih dan duka kepada ribuan waris mangsa bahkan seluruh rakyat Malaysia. Bahkan mungkin, seluruh umat dunia sedang meratapi peristiwa malang ini.

YAB Datuk Seri dan MAS yang sangat saya kasih dan cinta.

Saat musibah pastinya tidak kita sukai. Namun musibah dan ujian pasti akan tiba. Kita pasti sedang bingung mencari jalan keluar. Setelah segala aset dan usaha dikerah, buntu masih menjadi penyudah. Klu-klu hanya tinggal klu. Lidah kita juga semakin kelu.

Di dalam Islam, ada jalan keluarnya tatkala buntu melitupi.

Hadis Riwayat Imam Muslim ada menceritakan tentang tiga orang yang terperangkap di dalam gua batu. Mereka tidak ada upaya untuk keluar melainkan dengan kudrat dan izin yang Allah Maha Kuasa. Mereka bertiga akhirnya bertawaasul dengan amal kebaikan masing-masing. Individu pertama dengan amal baik kepada ibu bapanya. Individu kedua dengan imannya meninggalkan zina ketika sekujur tubuh jelita terhidang indah. Individu ketiga dengan amanahnya terhadap hak orang lain. Pintu gua akhirnya terbuka, dan mereka berjaya keluar dari buntu.

MAS dan Datuk Seri, saya yakin, tidak sedikit amal baik yang telah dilakukan oleh YAB Datuk Seri dan MAS. Di samping usaha mencari, menjejak dan menyelamat, memohon doa dan solat hajat, bertawasullah dengan amal-amal itu.

Seterusnya, saya dengan rendah hati, memohon jasa baik MAS dan Datuk Seri selaku ketua kerajaan dan ketua eksekutif Malaysia agar melakukan nazar untuk berhasrat agar MAS tidak lagi menghidangkan minuman keras serta tidak lagi menghalang bahkan menggalakkan kakitangan dan krew kabin agar menutup aurat. Saya yakin, dengan tekad ini, belas ihsan Allah S.W.T mudah menyantuni kita dan memudahkan urusan kita. Orang awam juga boleh turut melakukan nazar dan berpuasa agar tragedi ini berakhir dengan baik. Semoga kerugian dan defisit tidak lagi menghantui MAS dengan berkat dan rahmat Allah.

Satu hadis lain yang sangat inspiratif menceritakan tentang perihal Ummu Salamah yang sedang berduka dan kematian suaminya yang tercinta.

Rasulullah sollallohu 'alayhi wasallam datang kepadanya dan mengurniakan seuntai doa yang berbunyi :
(اللهم أَجِرْنِي مِن مُصِيبَتِي وَخْلُفْنِي خَيرََا مِنها)

Ya Allah, ganjarkan kami (pahala) dengan musibah in dan gantikanlah kehilangan ini dengan sesuatu yang lebih baik darinya.

Ummu Salamah seakan tidak meyakini doa tersebut lantaran Abu Salamah adalah seorang yang sangat baik. Pasti tidak ada pengganti sebaik arwah. Manakala dirinya juga sudah semakin berumur bahkan janda, maka pastinya tidak ada lelaki kacak yang baik akan terpikat dengannya. Namun, berkat doa tersebut, Allah memperkenankan doa Ummu Salamah. Rasulullah sollallohu 'alayhi wasallam meminang Ummu Salmah dan mengahwininya. Siapa yang lebih baik dari Rasulullah sollallohu 'alayhi wasallam?

Semoga musibah ini diganti Allah dengan sesuatu yang lebih baik untuk Malaysia dan dunia.

Semoga hati yang sedang berduka kini ditenangkan oleh Allah yang Maha Pengasih lagi Penyayang.

Semoga isi warkah ini ada manfaatnya kepada kita semua.

Salam Kedamaian.


Sungguh menyentuh perasaan..ada kebenarannya juga..sesuatu yang harus kita fikir dan renung-renungkan..


Di kala ini juga kita semua pasti baru mendengar nama Kapten Noruddin Abd Majid, bekas juruterbang B777 Fleet MAS yang pendekatannya mengenai peristiwa kehilangan MH370 amat berbeza sekali dengan pandangan pakar2 penerbangan yang lain..



"Allah menghantar peristiwa #MH370 agar kita kembali kepadanya dengan rendah hati. Sains sifatnya ciptaan dan ciptaan pasti ada penciptanya."





Ya betul Kapten..kita semua perlu kembali kepada Pencipta..

"Di mana sains berakhir, di situ kekuasaan Allah bermula."

Sains ialah sunnatullah/hukum alam ciptaan Allah. Alam ini berjalan mengikut hukum-hukum yang Allah sudah tetapkan seperti "Api itu panas". Namun Allah sebagai pencipta berkuasa untuk melakukan sesuatu yang melangkau sunnatullah dan juga akal manusia.

Contoh kisah Nabi Ibrahim dibakar. Apinya tidak panas. Begitu juga yang berlaku hari ini. Teknologi digunakan untuk mencari#MH370. Secara hukum alamnya, pasti boleh dijumpai. Namun jika Allah katakan tidak, maka tidak siapa mampu melawan kehendak Allah.

Manusia hari ini taksub kepada sains sehingga lupa akan pencipta sains itu sendiri. 

Kapten Norudin Abd Majid


Selain itu juga saya juga amat tertarik dengan perkongsian ini..

“Solat taubat dulu, baru solat hajat.... Mengabdikan diri dulu, baru meminta... Adabnya begitulah. Kembali kepada Allah itu bukan sekadar doa dan harapan, tetapi kembali mentaati perintah dan meninggalkan larangan...”-Ustaz Pahrol Mohamad Juoi

“Subhanallah, hikmah di sebalik musibah MH370, ummah saling doa mendoakan. Moga diperkuatkan iman kita semua khusus buat saudara kita yang sedang berhadapan situasi ini.”- Ustaz Zahazan Mohamed

“Tingkat akal manusia terlihat dalam ucapannya. Siapa yang suka berbicara tanpa pertimbangan, atau menyebarkan berita tanpa usul periksa, maka ini pertanda lemah akalnya. Penyair Arab berkata: ‘(إذا تم عقل المرء قل كلامه ... وأيقن بحمق المرء إذا كان مكثارا) Jika sempurna akal seseorang, pasti sedikit kata-katanya. Yakinlah dengan kebodohan seseorang apabila ia banyak berbicara.’” Ustaz Umar Muhammad Noor

Insiden #MH370 sudah memasuki hari kelima. Kita; Muslimin dan Muslimat usah berhenti mendoakan kesejahteraan para krew, penumpang dan semua yang berusaha dalam operasi mencari. Doa senjata orang Mukmin.

#prayforMH370
#doakanMH370



Setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya..ade pengajaran dan iktibar yang kita boleh ambil dari peristiwa kehilangan pesawat MH370 ini..pasti ada perkara yang mengundang murka Allah yang telah kita lakukan...kerana semua perkara yang berlaku adalah dalam kekuasaannya..kita hanyalah hamba..sehebat mana kita kepada Allah jua kita kembali..

Mungkin ini isyarat dari Allah, mungkin pihak ASTRO dan media network yang lain boleh mengurangkan program hiburan yang melalaikan, pihak yang bertanggungjawab menetapkan satu tatacara berpakaian yg sopan kpd artis-artis yang beragama Islam, pramugari2 beragama Islam yang bertugas dengan syarikat penerbangan diwajibkan untuk menutup aurat dan mengerjakan solat di awal waktu walaupun terpaksa duduk di kerusi kapalterbang semasa bertugas...

Semuanya pasti indah dan cantik jika kita semua hidup berlandaskan syariat Allah, patuh pada ajaran agama Islam..pemimpin-pemimpin negara terutamanya perlu berubah ke arah kepimpinan secara Islam, hidup cara Islam yg sebenar barulah rakyat dapat mengikut dan mencontohinya..insyaallah..

Apa2 pun, terus la kita berdoa. Kalau benar berlaku kemalangan moga segera Allah temukan kita dgn kesan2nya. Kalau ada org berniat jahat moga Allah gagalkan perancangan2 mereka.

Ameen..


#PRAYFORMH370


Sebelum mengakhiri coretan ini, jom kita hayati lirik lagu Al-Haq Mawi feat AC Mizal

(AC Mizal)
Andainya ku bisa putarkan saat waktu,
Ku perbetulkan segala kesilapan lalu,
Andainya kupernah melukakan hatimu,
Izinkan aku mengubati jiwa ragamu,
Segala-gala suka dan duka,
Tak pernah dapat ku lupa,
Daku manusia biasa,
dibawa dosa pahala,
Hidup didunia cuma sementara,
Janganlah leka jangan terpedaya,
Antara kaca dan juga permata.

(Mawi)
Ku bersujud padamu,
berdoa pada yang satu,
Padamu aku mengadu,
Allah yang satu,
Mohon petunjuk darimu,
berderai air mataku,
Ku ingin dekat denganmu.

Ya Allah x2,
Ampunilah dosa-dosaku yang lalu,
Ya Allah x2,
Maha Pengasih,Penyayang, Maha Mengerti.

(AC Mizal)
Andainya kubisa hidup seribu tahun lama lagi,
Ku kota kata kata yang telah ku janji,
Andainya ditakdirkan esok aku pergi,
Susun sepuluh jari memohon diampuni,
Janganlah bersedih berduka,
Berjumpa disana semula,
Kembali kepada pencipta,
Diruang yang luas terbuka,
Pintu syurga dan neraka,
Bertapa kau bersedih berduka dijiwa gelora didalam dilema menanggung derita

(Mawi)
Ku bersujud padamu,
berdoa pada yang satu,
Padamu aku mengadu,
Allah yang satu,
Mohon petunjuk darimu,
berderai air mataku,
Ku ingin dekat denganmu.

Ya Allah x2,
ampunilah dosa dosaku yang lalu,
Ya Allah x2,
Maha Pengasih,Penyayang, Maha Mengerti.

(AC Mizal)
Allah akhbar, Allah yang Maha Besar,
Mari memuji memuja,
Maha Kaya Berkuasa,
Ampunilah segala dosaku yang lalu

Sumber : http://www.liriklagumuzika.com/2013/09/lirik-lagu-al-haq-yang-satu-mawi-ac.html#ixzz2vpgETnax


Pesanan dari Ustaz Dr Mohd Izhar Ariff di dalam FBnye:

"Jangan beri Allah berpaling daripada kita.Carilah keredhaan Allah kerana ia kebahagiaan hakiki."

"Di antara tanda berpalingnya Allah SWT dari seorang hamba adalah Allah SWT menjadikan kesibukannya pada hal-hal yang tidak bermanfaat baginya."

Comments

Popular posts from this blog

SEBUAH KEHIDUPAN